Dans quelques jours paraîtra en France l’étude de Lozano, The Proskynesis of Jesus in the New Testament: A Study on the Significance of Jesus As an Object of Proskuneo in the New Testament Writings (T & T Clarck, 2019), que signale Hurtado sur son blog.
An intriguing literary feature of a number of New Testament writings is the depiction of Jesus as a recipient of proskynesis—that is, as an object of the Greek verb προσκυνέω. The term προσκυνέω is generally used in antiquity to express reverence directed toward a superior, often through prostration, but takes on more specific reverential connotations in individual instances, such as extending a respectful greeting to an elder, paying homage to a king, or giving cultic worship to a deity. In the NT writings, not only is the term frequently used for worship of Israel’s God (e.g., Matt 4:10; John 4:20–24; Rev 4:10) and for idolatrous worship of false gods (e.g., Matt 4:9; Acts 7:43; Rev 9:20), but it is also in some instances used to express a form of reverence considered inappropriate for God’s human and angelic servants (Acts 10:25–26; Rev 19:10; 22:8–9). In the numerous instances of Jesus as an object of προσκυνέω (e.g., Mark 5:6; Matt 2:11; 14:33; 28:17; Luke 24:52; John 9:38; Heb 1:6), he is not only portrayed legitimately receiving such reverence, but even doing so in a number of overtly striking scenes where he appears to be more than human. Surprisingly, there is very little thorough scholarly attention given to the significance(s) of Jesus as a recipient of proskynesis in the NT writings. Those who have discussed this NT phenomenon, whether in individual NT works or in the entirety of the NT writings, come to different conclusions regarding whether Jesus is reverenced/worshiped with proskynesis as a human figure or as a divine figure. The goal of this thesis is to determine the significance(s) of the proskynesis of Jesus in every NT writing that this literary phenomenon appears through an in-depth exegetical, literary-critical analysis of such works (the Gospel of Mark, the Gospel of Matthew, the Gospel of Luke and the Book of Acts, the Gospel of John, the Epistle to the Hebrews, and the Book of Revelation). It is argued in this thesis that each of these NT writings, in their own unique ways, presents Jesus as a divine figure uniquely and closely linked to the God of Israel in his reception of proskynesis.
A l’inverse de la seule autre étude de fond sur le sujet précédemment publiée, celle de J. Horst, Proskynein: Zur Anbetung im Urchristentum nach ihrer religionsgeschichtlichen Eigenart (C. Bertelsmann Verlag, 1932 ; petite review ici), concluant que l’adoration n’est en vue que lorsqu’il s’agit de Dieu seul (→ Lozano 2017 : 6, 217), Lozano soutient qu’en fait, à côté du seul vrai Dieu d’Israël (Mar 12.29, Joh 17.3, 1Co 8.6), objet seul et unique de l’adoration des premiers chrétiens, il y avait de la place pour une autre personne, une seconde figure divine, digne de προσκύνησις – d’adoration, à savoir Jésus.
Il est indéniable que Jésus a une position centrale et prééminente dans le NT (→ Romains 10.13 : Quiconque invoque le nom de… ; Matthieu 28.19 : Au nom de…). Mais de-là à soutenir l’idée d’une adoration par ses tout premiers disciples, qui seraient passés d’un monothéisme strict à un binitarisme avant la lettre, il y a un écart considérable qui mérite d’amples explications ! Je livre ici un lien vers la thèse de doctorat de Lozano (non signalée par Hurtado, ce qui est fâcheux compte tenu du prix de la monographie à paraître) :
Lozano, The Proskynesis of Jesus in the New Testament writings (2017)
Comme il s’agit de la thèse initiale, la version à paraître présentera sans doute des corrections et améliorations plus ou moins importantes, mais pour ceux qui ne souhaitent pas débourser 100€ pour en savoir davantage, ce sera déjà pas mal !
Je livre ici, pour l’occasion, deux pages de mon Vocabulaire de grec biblique (apprentissage par domaines sémantiques, synonymes, dérivés, etc) en cours de composition, à l’entrée προσκυνέω ; il ne s’agit pas de la version définitive, mais ce qui ressort de mon analyse, c’est que le verbe signifie dans le NT premièrement se prosterner ; ensuite rendre hommage, vénérer ; enfin, adorer. Certains versets suggèrent sans ambiguïté une vénération, une adoration ; d’autres passages à l’inverse indiquent que le sens de προσκυνέω peut varier selon qu’il paraît seul ou s’il entre en composition avec d’autres vocables comme εὐσεβέω, λατρεύω ou σέβομαι.
Pour en savoir plus : Hurtado, Lozano’s Study of “Proskyneo” (“worship”) | Interview de Lozano | Page de l’université | Achat